Samsonite

Samsonite is een wereldspeler op gebied van reiskoffers en -tassen, rugzakken en laptoptassen. Het bedrijf wil er zowel qua kwaliteit, als qua klantenervaring bovenuit steken.

"Professioneel communiceren via de juiste kanalen is een toegevoegde waarde. Enkel door de samenwerking met de eindklant te bevorderen, kunnen wij ons als bedrijf positief onderscheiden van onze concurrenten."

Wim Baert
Director Administration & Logistics

De retail en e-commerceomgeving worden belangrijker voor Samsonite. Het is een uitdaging om correct te reageren op de steeds wijzigende wensen van hun klanten. Het contact met de consument is directer dan ooit. De focus wijzigt en daarom wil Samsonite ook de aanpak wijzigen.

Om het personeel goed voor te bereiden, is Wim Baert, Director Administration & Logistics, op zoek naar een soort opleiding voor klantgerichtheid. Per toeval komt hij bij Train-Time terecht. "Bij Train-Time draaien ze niet rond de pot. Er was meteen een klik. Nadat ik wat meer over het bedrijf had gelezen op de website, wist ik dat dit de workshop was die ik zocht", vertelt hij. 

"Onze medewerkers worden ook geconfronteerd met het groeiende belang van sociale media. De bedrijfssystemen zijn bij onze mensen door en door gekend. Toch schieten die vaak tekort als er nood is aan een oplossingsgerichte aanpak: professioneel communiceren via de juiste kanalen is een toegevoegde waarde. Enkel door de samenwerking met de eindklant te bevorderen, kunnen wij ons als bedrijf positief onderscheiden van onze concurrenten."

Geen homogeen team

De distributie-administratie-dienst bij Samsonite bestaat uit meerdere afdelingen: van warehousing tot dienst na verkoop. Geen homogeen team dus en een echte uitdaging voor Train-Time. 

Als voorbereiding last Train-Time een observatiedag in. Op basis daarvan wordt de workshop uitgewerkt, gericht op een praktische aanpak met voorbeelden vanop de werkvloer. Door deze aanpak kunnen de verschillende personeelsleden van Samsonite meteen aan de slag met wat ze geleerd hebben. 

“Onze medewerkers zijn zeer positief over de workshop rond klantgerichtheid. Ze geven er erg goede feedback op. Het verliep allemaal vlot: onze medewerkers werkten goed mee en Train-Time slaagde erin om een goede sfeer te creëren tijdens de workshop die erg productief werkt.”

Klantgerichtheid

Het doel voor Samsonite? Hun medewerkers meer klantgerichtheid bij te brengen. Zowel naar externe klanten als naar andere medewerkers (de interne klanten) toe. "Dat doel is geslaagd. Niet iedereen heeft direct contact met klanten, maar wel vaak met de andere diensten van Samsonite. Ik merk naar zowel interne als externe klanten toe duidelijk verbetering."

Samsonite volgt nu verder op hoe de klantgerichtheid verloopt en zal investeren in bijkomende workshops klantgerichtheid als dit nodig blijkt.

Laat uw medewerkers uitblinken

Website by