Zomerse temperaturen = een vol terras (of niet?)

02 augustus 2018

Zomerse temperaturen = een vol terras (of niet?)

Met deze mooie temperaturen trek ik geregeld naar een terras in Leuven centrum. Enkele dagen geleden viel er me hier iets merkwaardigs op.

Zoals steeds begeef ik me naar een bar waar ze een leuk terras hebben met aangename zeteltjes om in te vertoeven. Wat me opvalt is dat dit terras bijna altijd afgeladen vol zit. Toen ik met mijn vriendin aankwam vertrok er net een koppel, waardoor we gelukkig een leuke plaats konden bemachtigen. Op het terras ernaast hadden ze blijkbaar ook geïnvesteerd in leuke zetels / zitbanken om van hun terras een gezellig iets te maken.

Maar toch…

Toch zat hier slechts 1 koppel iets te drinken. Terwijl het terras ernaast afgeladen vol zat... Hoe komt het dat er op dit terras met bijna identieke aankleding toch amper iemand zat.

Komt dit door de zon? De kaart? De naamsbekendheid? Het personeel?...

In de loop van de avond werd het me al snel duidelijk wat de reden hiervoor was. Ik observeer namelijk graag mensen en hun gedrag.

Er kwamen 2 koppels aan met elk een klein kindje. Voor ons waren  er 2 plaatsen vrij en links van ons (waar het terras van het andere café lag) waren er ook 2 plaatsen vrij. Omdat ze nagenoeg identieke meubelen hadden gekocht probeerde de klanten deze zetels tegen elkaar te zetten. Vrijwel meteen kwam er een man af van het café om kwaad te zeggen dat ze zijn terras niet mochten “verbouwen” en dat het 2 verschillende cafés zijn. De klanten reageerde verontwaardigd en verschoten van deze reactie. Door de hevige reactie van de café uitbater besloten de klanten op het ander terras (waar ook wij zaten) te gaan zitten. Meteen kwam er een ober van het café waar wij iets aan het drinken waren en nam initiatief om de klanten te servicen. Hij vroeg aan 2 dames die er reeds zaten of ze er mee inzaten een plek op te schuiven zodat de 4 nieuwe klanten rustig konden plaatsenemen en bekomen van hun aanvaring die ze zonet gehad hadden.

Aangezien ze met een buggy waren van een van de kinderen moesten ze daar wel nog zien te geraken. Het terras zat goed vol en langs de andere kant waren er trappen dewelke voor moeilijkheden konden zorgen me de buggy. De enige oplossing was door het aangrenzend terras rijden met hun buggy. De café uitbater liep weer hevig naar buiten en begon kwaad te grommen dat ze niet over zijn terras moesten komen met hun buggy en al zeker niet hun buggy 10 centimeter over de grens van beide terrassen te zetten. Ook al had niemand daar last van moesten ze hun buggy absoluut verschuiven.

Toen werd me plots duidelijk waarom er op zijn terras niemand zat en op hetgeen waar wij zaten het helemaal vol zat. Niet door de zon, niet door de naamsbekendheid, niet door de kaart,…

De vriendelijkheid van het personeel heeft volgens mij nog de grootste impact op het succes van je zaak. Gelukkig kan je je medewerkers hierop trainen en attent maken. Niet iedereen heeft precies door welke impact dit heeft op je zaak en je omzet.

Laat uw medewerkers uitblinken

Website by