Willen verkopers wel verkopen?

30 oktober 2017

Willen verkopers wel verkopen?

Afgelopen weekend stelde ik me bovenstaande vraag.

Ik ging op zoek naar een nieuwe badkamer voor een renovatie project hetgeen nadien verhuurd gaat worden. Aangezien ik hier weinig ervaring mee heb, besloot ik bij een bekende speler in de markt binnen te stappen voor advies.  

Letterlijk 10 minuten later stond ik al weer buiten, zonder advies. Het enige advies dat ik als consument kreeg, was dat ik een afspraak moest maken en dit kon ten vroegste binnen 3 weken. Als potentiële klant, kwam ik hier niet meteen met een goed gevoel naar buiten.

Geen probleem dacht ik, ik ga wel gewoon naar de overkant bij een andere badkamer “specialist”.  

Dit bedrijf was me niet meteen bekend, dus ik ging zonder specifieke verwachtingen naar binnen. Eens binnen vond ik al snel mijn weg in de showroom.

De verkopers die je niet begroeten, maar eerder ontwijken, zorgden echter voor een minder goed gevoel. Op zich kon ik me nog inbeelden dat ze veel werk hadden achter hun bureau, maar zelfs geen vriendelijke begroeting? Na enige tijd rond te lopen, was ik het beu en sprak ik een van hen aan. Deze persoon zei dat hij absoluut geen tijd had, want hij had een afspraak over een half uur… Hierbij stopte het voor hem, dus ik vroeg of er dan iemand was die me wel kon helpen. Met tegenzin ging hij opzoek naar een andere verkoper / collega. Deze kwam aan en ging ons wel helpen. Nu ja, helpen kon ik het niet meteen noemen, eerder een offerte maken en klaar. De behoeften werden totaal fout geïnterpreteerd, we moesten zelf nadenken over mogelijke opstellingen, er werd niet gedaan wat er gevraagd werd (zo stelde hij een wc voor dewelke zeer prijzig en overbodig was) kortom een zeer slechte ervaring.

Met de moed in de schoenen begaf ik me dan maar naar een derde leverancier.

Hier was het totaal het omgekeerde van mijn vorige ervaringen. De verkoper / adviseur nam zijn rol binnen het concept wel “au sérieux”. Met een enorme passie voor zijn vak begeleidde hij ons van A tot Z doorheen ons bezoek. Hij luisterde, stelde vragen, gaf tips, deed proactief voorstellen, liet ons alles ervaren / beleven,… kortom een zeer geslaagd bezoek. Hij gaf zelfs aan ons verder op te volgen (hetgeen ondertussen ook gebeurd is) dus dit alles gaf me als potentiële klant een zeer goed gevoel.

Uiteraard heeft dit dan ook geresulteerd in een aankoop.  Als de rest van de samenwerking even vlot en professioneel verloopt, hebben ze er een gelukkige klant bij!

De kans dat ik nog met een van de eerste 2 bedrijven in zee ga is bijzonder klein tot onbestaand. Spijtig dat bedrijven dergelijke makkelijke kansen soms onbenut laten…

Laat uw medewerkers uitblinken

Website by