08 april 2019

VERKOOP IN DE RETAIL ZOALS HET HOORT

Tijdens een weekendje Durbuy, kwam ik onverwachts terecht in een parfum winkel. In het Franstalige landsdeel werden we in beide landstalen aangesproken door de verkoopster. Het verdere gesprek ging dus verder in het Nederlands.

Meteen werden we op basis van smalltalk bezig gehouden, kort praatje over het weer etc. Nadien begon voor mij een beleving dewelke ik spijtig genoeg nog nooit heb mogen meemaken.

De dame bekeek me goed en ging voor mij 4 verschillende geuren boven halen. Bij elk flesje vertelde ze me op een gepassioneerde manier wat ik ervan kon verwachten. Ze liet me de 4 verschillende geuren ruiken door deze telkens in een papieren zakdoekje te spuiten. Erg makkelijk is het natuurlijk niet om als niet kenner hierin een keuze te maken. Nadien ging ze mijn geuren resetten, dit deed ze door mij aan een sterke koffie geur te laten ruiken. De verkoopster zei me da ik zeer diep mocht inademen zodat de geur van de parfum verdween.

Nadien mocht ik mijn ogen sluiten (dit was wat spannend en vreemd voor mij, aangezien ik nog nooit op deze manier een parfum gekocht had) Ze liet me wederom de verschillende geuren ruiken en op basis van haar handelingen en mijn feedback heeft de verkoopster voor mij een keuze gemaakt dewelke ik op basis van mijn feedback de beste vond. Wat voor mij normaal een zeer moeilijke beslissing is werd plots enorm makkelijk…

Vervolgens betrok ze mijn vriendin bij het gesprek. De dame wou even checken of mijn vriendin deze geur ook goed vond. Aangezien mijn vriendin zwanger is, heeft ze een sterkere reukzin blijkbaar. Voor haar was de voorgestelde geur niet zo een goed.

Toen de dame vernam dat mijn vriendin zwanger was, zei ze meteen dat we alles moesten vergeten. Deze geuren zijn veel te krachtig voor haar. Ze kwam meteen met 3 nieuwe geuren. Hier was het gewoon mijn vriendin die mocht ruiken.

Goedgekeurd door haar en mij, was dit mijn nieuwe geur. Meteen nam ze er ook een geur bij die voor mijn vriendin hier perfect bij zou passen en liet deze aan haar ruiken. Mijn vriendin wou deze echter niet kopen, aangezien ze pas een nieuwe had. De ongedwongen sfeer deed haar toch twijfelen. Ik was echter overtuigd en kocht meteen mijn nieuwe geur. Op 15 minuten was ik binnen en buiten met een nieuwe geur.

Deze ervaring is me tot op heden nog steeds bijgebleven.

Drie punten die ik hieruit meeneem:

1)     Kom over als expert en neem de leiding in het commerciële gesprek

2)     Beperk de keuzemogelijkheden voor de klant en voorkom keuzestress

3)     Zorg voor een top beleving zodat de prijs ondergeschikt wordt


Zeker een aanrader om eens binnen te springen in Le Parfumeur De Paris.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn blog. Als ik je ergens bij kan helpen, contacteer me gerust via onderstaande gegevens:

  • e-mail: bran.van.welden@train-time.be
  • gsm: 0491 07 66 76

Laat uw medewerkers uitblinken

Website by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x