Het onderscheid wordt gemaakt door mensen!

24 maart 2017

Het onderscheid wordt gemaakt door mensen!

Over onderscheidend vermogen gesproken…

Onlangs mocht ik het aan den lijve ondervinden ! Het onderscheid wordt gemaakt door de mensen!

Tijdens de periode van het autosalon was voor mij het ideale moment om een aantal automerken te gaan bezoeken met de bedoeling om een nieuwe wagen te bestellen.

Ondanks dat je zou denken dat dit een leuke bedoening is, was mijn ontgoocheling enorm: bij elke dealer waar ik naartoe ging waren de verkopers blijkbaar vergeten dat zij een zeer duur product verkopen en bijgevolg ook met de nodige aandacht voor de klant een offerte zouden dienen te maken. Het gaat tenslotte niet om enkele euros die je gaat spenderen…

Mijn verwachting was dat ik bij een verkoper terecht zou komen die mij van naaldje tot draadje uit zou leggen wat de verschillende kenmerken zijn van de modellen die ik in gedachten had. Ik had gehoopt dat de verkoper zou vragen naar mijn rijgedrag, aantal kilometers dat ik jaarlijks  rijd en naar het belang van al dan niet luxueuze opties die ik op de wagen zou willen…       

Autoverkoper

 

Hoe erg het kan zijn?

In 3 van de 5 dealerships had ik binnen de 10 minuten de sleutels van een testwagen in handen, zodat ik meteen kon gaan proefrijden gedurende een uur. Meteen na mijn terugkomst in de garage kreeg ik in de kortst mogelijke tijd een offerte voor precies die wagen waar ik net een proefrit mee gedaan had…

2 van hen hebben mij nadien nog gecontacteerd om na te gaan of ik de offerte zou aanvaarden, maar konden maar moeilijk hun desillusie verstoppen toen ik aangaf dat ik niet bij hen zou kopen.

De twee andere verkopers maakten voor mij een wereld van verschil:

Eén van hen maakt op een vrijdag avond ruim een uur tijd, en besprak in die tijd elk detail van de wagen die ik voor ogen had. Aan het eind van het gesprek gaf deze man mij het advies om voor het voordeligste van zijn 2 voorstellen te gaan, omdat naar zijn inschatting die wagen het best aansloot bij mijn wensen.

De andere (die uiteindelijk de verkoop heeft  binnengehaald)  was diegene die ondanks de taalbarrière (de man was duidelijk Franstalig maar deed zijn uiterste best om min of meer correct Nederlands te spreken) heeft echt wel het onderscheid gemaakt: 3 keer opnieuw heb ik de man gevraagd om zijn offerte aan te passen, en telkens ging hij hier met de glimlach in mee. Uiteraard komt het er als klant op neer – en zeker gedurende de salonperiode – om te onderhandelen over de voorgestelde prijs. Ook hier was ik aangenaam verrast: de man zei “meneer, ik heb u mijn beste voorstel gemaakt, waarin onze salonvoorwaarden opgenomen zijn. Ik kan aan deze prijs niets mee veranderen…”. Dat gaf mij als klant dan het gevoel dat ik inderdaad op een eerlijke manier een auto gekocht heb.

De moraal: doe moeite voor je klant, hij zal je er zeker voor belonen!

Laat uw medewerkers uitblinken

Website by