De toegevoegde waarde van een offline winkel

11 juni 2018

De toegevoegde waarde van een offline winkel

Onlangs was ik mijn oplader van mijn computer ergens vergeten. Aangezien ik mijn computer dagelijks nodig heb kan ik niet zonder. Vandaar dat ik meteen naar een winkelpunt reed om mij een nieuwe aan te schaffen. 

Zonder al te veel na te denken kwam ik de winkel binnen, liep recht op mijn doel af en sprak meteen een verkoper aan. Wat volgde was vrij speciaal.

Ik zei dat ik mijn oplader kwijt was en dus opzoek was naar een nieuwe. Met wat aarzeling kwam de verkoper mee naar de wand, waar al de laders lagen. Ik gaf meteen ook het type laptop mee zodat hij me zeker de juiste lader kon bezorgen. De medewerker gaf aan dat hij niet zeker was welke opladers zouden passen. Vandaar ook de keuze naar een kit waar meerdere opzetstukken inzaten. Hij “dacht” dat deze kit wel zou werken. Het ging over een kit van om en bij de 10 euro. Dan gaf hij spontaan aan dat er ook een andere kit was, met meer opzet stukken. De kans dat hier de juiste tussen zat was volgens hem groter… deze kit was wel 3x de prijs van de andere kit. In mijn ogen een vreemde manier van upselling. 

Hierop zei ik dat ik maar 1 opzetstuk nodig had en ik niets ben met 15 of 20 opzetstukken. Dan zei hij me dat ik dan maar best het 1ste pakket zou nemen en is kon “proberen”. Mijn vraag hierop was: wat als het niet past? Dan mocht ik gewoon terugkomen en omruilen. Uiteraard heb ik als werkende mens, voldoende tijd om me met zulke zaken bezig te houden… 

Eens thuis bleek al snel dat ik niet het juiste opzetstuk mee had gekregen van de verkoper. Ik kon met andere woorden terug naar de winkel om mijn product om te ruilen.

 

Conclusie: 

  • 90 minuten tijd kwijt in plaats van 30 minuten
  • Frustratie alom
  • Kans dat ik daar nog eens iets koop is bijzonder klein
  • Vrienden en kennissen raad ik af daar iets te kopen

Jammere dat er niet meer toegevoegde waarde kan geleverd worden in dergelijke winkels. Op die manier is het zeer moeilijk te concurreren tegen het internet. De vraag is dan ook, hoelang gaan er nog dergelijke winkelpunten blijven bestaan? 


Laat uw medewerkers uitblinken

Website by